Fakty i mity o kobiecie za kierownicą

,,Uwaga, baba za kierownicą!” – tego typu zawołania wciąż dają się słyszeć na polskich drogach. Panowie są przekonani o tym, że kobiety są gorszymi kierowcami. Co ciekawe, często same panie mają o sobie niezbyt pochlebną opinię – twierdzą, że ich umiejętność prowadzenia pojazdu jest niewystarczająca, by móc poczuć się pewnie za kółkiem. Ile prawdy jest w stereotypowym wyobrażeniu kobiety kierowcy? Co jest kwestią rzeczywistych uwarunkowań, a co – krzywdzących stereotypów?

Kobieta za kółkiem – mity

Kobiety-kierowcy reagują emocjonalnie

To często powtarzany przez panów mit. Tymczasem kobiety są spokojniejszymi kierowcami. Zazwyczaj mają mniejszą potrzebę rywalizacji, nie reagują też zbyt ambicjonalnie. Mężczyźni, chcąc się popisać swoimi umiejętnościami, często postępują znacznie bardziej emocjonalnie niż krytykowane przez nich kobiety.

Kobiety nie liczą się z innymi uczestnikami ruchu

Stereotyp kobiety, która maluje rzęsy na światłach lub bez włączonego kierunkowskazu zmienia pas ruchu, jest bardzo krzywdzący. To panie często myślą za innych i przewidują nieodpowiedzialne zachowania uczestników ruchu. Kobiety są z natury bardziej empatyczne (potrafią przepuścić na drodze pieszego czy inny pojazd). Nie można zapominać też o tym, że część z nich bardzo często wozi w samochodzie pociechy, bezpieczeństwo jest zatem dla nich kwestią priorytetową.

Kobiet kierowców jest zaledwie garstka

Dziś panie są pełnoprawnymi kierowcami i stanowią coraz większą grupę wśród osób prowadzących samochody. Choć kobiet posiadających prawo jazdy jest mniej niż mężczyzn, na pewno nie jest ich mało. Panie coraz częściej dojeżdżają autem do pracy czy odwożą dzieci do szkoły. Nie można zapominać też o tym, że kobiety zazwyczaj zapisują się na kurs prawa jazdy właśnie po to, by stać się bardziej mobilne – móc pojechać na zakupy czy podwieźć pociechę na zajęcia pozalekcyjne.

Krzywdzące stereotypy

Większość opinii dotyczących kobiet-kierowców jest kwestią krzywdzących stereotypów. Faktem jest, że kobiety później niż mężczyźni usiadły za kółkiem. Dodatkowo pań posiadających prawo jazdy wciąż jest mniej niż prowadzących samochody mężczyzn. Statystyki świadczą jednak o tym, że kobiety świetnie sobie radzą za kierownicą. Szczególnie wyróżniają się na tle mężczyzn pod względem bezpieczeństwa jazdy. Panie na drodze są czujniejsze, jeżdżą uważniej. Ten brak brawury i zachowawczość często drażni przedstawicieli płci przeciwnej – być może kobieca ostrożność jest przez mężczyzn fałszywie odbierana jako brak umiejętności prowadzenia pojazdu.

Kompleks ,,kobiety kierowcy” niestety odbija się na psychice pań. Kobiety są wobec siebie krytyczne, nie mają dobrej opinii na temat swoich umiejętności. Ten brak pewności siebie może w przypadku niektórych pań mieć wpływ na ich technikę jazdy. Poczucie niższości, brak wiary w słuszność podejmowanych decyzji przekłada się na zbyt niską prędkość na drodze czy wolny czas reakcji.

Fakty o kobietach kierowcach

Kobiety powodują mniej wypadków

Według danych z 2014 roku 78% wszystkich wypadków drogowych spowodowali mężczyźni. W wyniku tych zdarzeń, których liczbę szacuje się na ok. 1000, zginęły 83 osoby, zaś 1263 osoby poniosły obrażenia. Dla porównania panie były sprawczyniami zaledwie 22% wypadków. Kobiety są odpowiedzialne za śmierć 19 osób i obrażenia 390 osób poruszających się samochodami.

Kobiety rzadziej siadają za kółko pijane

W 2014 roku na 121 wypadków, za które odpowiedzialni byli pijani kierowcy, zaledwie 10 było spowodowanych przez kobiety. Należy dodać, że mężczyźni będący pod wpływem alkoholu mają na sumieniu śmierć 14 osób, zaś panie – ani jednej. Warto też wspomnieć, że aż 85% wszystkich zatrzymanych z powodu jazdy pod wpływem stanowili mężczyźni.

Kobiety jeżdżą bardziej przepisowo

W jednym z powyższych akapitów wspomniano, że panie zachowują się na drodze ostrożniej. Znajduje to odzwierciedlenie w policyjnych statystykach. Dane z 2014 roku w zakresie wykroczeń drogowych przedstawiają się następująco: panowie popełnili ich około 92 tys., panie zaś – blisko 5 razy mniej (19,7 tys.).

Zapisz się do naszego newslettera

Oceń artykuł
[Liczba głosów: 0 Średnia: 0]

Autor: zaKasią

Udostępnij ten post na

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Wszystko o ergonomii jazdy samochodem

Ergonomia to nauka, która wykorzystuje wiedzę na temat psychofizycznych uwarunkowań i możliwości człowieka. Jej celem jest projektowanie maksymalnie dostosowanych do...

Zamknij