Płyny eksploatacyjne pełnią bardzo istotne funkcje w samochodzie, dlatego ich okresowa wymiana i regularna kontrola ilości to podstawa użytkowania samochodu. Zaniedbanie w tej kwestii może prowadzić do poważnych awarii i zagrażać bezpieczeństwu jazdy. Które z nich i jak często powinniśmy zatem kontrolować?
Olej silnikowy
Jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie jest olej silnikowy, który m.in. smaruje pracujące elementy silnika, chłodzi silnik, chroni przed korozją, a także odprowadza zanieczyszczenia, które są potem zatrzymywane przez filtr oleju. Dla każdego rodzaju samochodu częstotliwość wymiany oleju silnikowego może być inna. Istotne w tej kwestii są zalecenia producenta ujęte w instrukcji obsługi pojazdu. Zazwyczaj należy to robić raz do roku (np. podczas okresowego przeglądu) lub po przejechaniu 20-30 tys. km. W ostatnim czasie popularne stały się oleje “long life”, które mają dłuższy okres przydatności i dłużej można na nich przejechać – nawet do 50 tys. km.
Do sprawdzania poziomu oleju służy bagnet olejowy. Aby prawidłowo sprawdzić poziom oleju, należy pamiętać, aby zrobić to przed uruchomieniem silnika i tylko wtedy, gdy samochód stoi na równej powierzchni. Kontrole oleju powinniśmy wykonywać raz w miesiącu. Zawsze zaleca się dolewać taki olej, jaki aktualnie znajduje się w silniku.
Płyn hamulcowy
Płyn hamulcowy przekazuje siłę hamowania z pedału na klocki hamulcowe. Jego jakość i poziom mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Z tego też względu wybór odpowiedniego płynu hamulcowego jest niezwykle ważny. Producenci pojazdów zazwyczaj zalecają, jaki konkretny typ płynu hamulcowego ma zastosowanie w danym modelu pojazdu. Ogólne zalecenia do częstotliwości wymiany płynu hamulcowego to raz na dwa lata. Płyn hamulcowy posiada właściwości higroskopijne, oznacza to, że pochłania wodę z otoczenia, która może doprowadzić do jego zagotowania i zmniejszenia skuteczności hamowania. W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie zakup elektronicznego testera do płynu hamulcowego. Zanurza się jego końcówkę w zbiorniczku, a następnie urządzenie dokonuje pomiaru zawartości wody w płynie:
- 1% wody – płyn dobry,
- 1-2% wody – płyn delikatnie zużyty,
- powyżej 3% wody – płyn nadaje się do wymiany.
Płyn chłodniczy
Podstawowym zadaniem płynu chłodniczego jest utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika, która pozwala na utrzymanie właściwych parametrów jednostki napędowej, zapobiega zamarzaniu, a także chroni układ przed korozją. Płyn do chłodnic powinno wymieniać się raz na dwa lata. Aby uniknąć problemów z zamarzniętym płynem chłodniczym, zaleca się dokonywać pomiarów temperatury krzepnięcia płynu tuż przed sezonem zimowym. Do tego celu służy glikometr. Urządzenie to wyposażone jest w pipetki do pobierania próbek płynu ze zbiorniczka wyrównawczego. W ten sam sposób można również sprawdzać płyn do spryskiwaczy.
Olej przekładniowy
Olej przekładniowy znajdujący się w manualnych skrzyniach biegów odpowiada za smarowanie poszczególnych części, zmniejszenie hałasu i temperatury oraz odbieranie zanieczyszczeń. W celu sprawdzenia stanu oleju przekładniowego należy pobrać niewielką próbkę oleju ze skrzyni, a następnie umieścić go pomiędzy kciukiem, a palcem wskazującym. Jeżeli olej się rozciąga i jest lepki, to znaczy, że jego stan jest dobry. W przypadku, gdy zachowuje się jak woda, należy go jak najszybciej wymienić. Olej przekładniowy w manualnej skrzyni biegów należy wymieniać po przejechaniu około 100 tys. km.
Płyn wspomagania
Obecnie w nowoczesnych samochodach występuje elektryczne wspomaganie kierownicy. Natomiast w tych starszych modelach można spotkać się z tzw. hydraulicznym wspomaganiem, które wiąże się z obecnością wody. W przeciwieństwie do innych płynów eksploatacyjnych, jego funkcja nie jest aż tak ważna, a sam płyn wspomagania ma na ogół dobre właściwości – nie pieni się, jest odporny na działanie wysokich temperaturach. Nie oznacza to, że można go jednak bagatelizować. W zależności od modelu auta powinno się go wymieniać co kilka lat. Wymieniając płyn do wspomagania, zawsze należy stosować produkt zalecany przed producenta. Nie zaleca się mieszać płynów do wspomagania różnej klasy.
1 sierpnia 2018
Bardzo przydatne porady dla początkujących (i nie tylko) kierowców!