Ergonomia to nauka, która wykorzystuje wiedzę na temat psychofizycznych uwarunkowań i możliwości człowieka. Jej celem jest projektowanie maksymalnie dostosowanych do potrzeb ludzi rozwiązań technologicznych i produktów. Ergonomia jazdy samochodem dąży do tego, aby zapewnić prowadzącemu pojazd komfortową i bezpieczną podróż. Minimalizuje zmęczenie kierowcy, tym samym przekładając się na obniżenie prawdopodobieństwa wypadku.
Ergonomia jazdy jako cel producentów pojazdów
Fotel kierowcy
Głównym elementem wyposażenia auta wpływającym na komfort jazdy jest oczywiście fotel. Click To Tweet Producenci samochodów dokładają wszelkich starań, aby w ich pojazdach znalazły się maksymalnie wygodne fotele (w końcu to pierwszy element, na który zwracamy uwagę, siadając za kółkiem). Regulacja fotela to już standard – bez niej niemożliwe byłoby dostosowanie fotela do swojego wzrostu czy kształtu ciała. W nowszych modelach pojazdów można regulować nawet kilkanaście parametrów, przykładowo: kąt pochylenia oparcia, kształt płaszczyzny oparcia oraz zagłówka, położenie ,,boczków” siedziska.
Równie istotny co kształt siedzenia jest jego stopień twardości. Na fotelu, który nie dopasowuje się do ciała, niewygodnie się siedzi. Zbyt miękkie siedzenie z kolei nie podtrzymuje w odpowiednim stopniu kręgosłupa i może powodować jego ból. Również brak podparcia pod uda może potęgować uczucie zmęczenia.
Układ wyposażenia
Ergonomiczny układ wyposażenia pojazdu to taki, który nie rozprasza kierowcy. Click To TweetUrządzenia powinny być rozmieszczone w przejrzysty i przemyślany sposób. Ważny jest również układ przycisków sprzyjający szybkiej reakcji kierowcy – najważniejsze włączniki muszą znaleźć się w zasięgu ręki.
Kontrolki w samochodzie
Według osób projektujących pojazdy na ergonomię samochodu wpływają także… kontrolki. Ważny jest ich kolor, rozmiar oraz informacje, których dostarczają kierowcy. Prowadzący auto czuje komfort psychiczny, kiedy widzi, jaki jest poziom oleju czy ile benzyny znajduje się w baku. Istotny jest również rozmiar wskaźników i podziałek. Jeśli są niewyraźne, zbyt małe, kierowca ma trudności z odczytaniem wartości, a tym samym zmniejsza się jego poziom skupienia na jeździe.
Warunki w kabinie pojazdu
Ergonomia jazdy samochodem to także warunki panujące w kabinie pojazdu – przede wszystkim zaś poziom hałasu i temperatura. Producenci aut coraz częściej stosują wygłuszające materiały. W zapewnieniu odpowiedniego komfortu cieplnego pomagają systemy klimatyzacji automatycznej, projektowane tak, by kierowca mógł wybierać między kilkoma strefami nawiewu.
Jak samemu zadbać o ergonomię podczas jazdy samochodem?
Najistotniejsze jest to, żeby wygodnie usiąść. Powinniśmy ustawić fotel w odpowiednim położeniu względem pedałów i kierownicy, postępując według następujących kroków:
- wciśnijmy mocno sprzęgło i w tej pozycji ustawmy fotel tak, by nasza noga pozostała lekko zgięta (15-30 stopni);
- sprawdźmy, czy mamy możliwość swobodnego manewrowania stopą i ewentualnie skorygujmy ustawienie fotela;
- jeszcze raz upewnijmy się, że podczas wciskania pedału kolano nie jest wyprostowane (inaczej kolizja może skończyć się dla nas poważnym złamaniem);
- sprawdźmy, czy plecy przylegają do oparcia, pośladki do siedziska, a lewa stopa wygodnie leży na podnóżku.
Kolejne elementy, o które należy zadbać, to lusterka i pasy bezpieczeństwa. Te pierwsze powinny zostać ustawione tak, aby móc bez problemu parkować, wymijać i cofać. Jeśli chodzi o pasy – ten dolny powinien dotykać kości biodrowych, zaś górny – przechodzić przez mostek. Podczas jazdy zadbajmy o obuwie – wygodne, trzymające się stopy, o niezbyt szerokiej podeszwie (aby można było łatwo wyczuć pedał).
Przyszłość ergonomicznych pojazdów
Projektanci ergonomicznych rozwiązań prześcigają się w kolejnych pomysłach. Efektem ich pracy jest jeden z samochodów przyszłości – Lancia Dialogos. Pojazd otwierany jest za pomocą specjalnej karty, z której komputer odczytuje wszystkie ustawienia z naszej poprzedniej jazdy. Dzięki temu już na wstępnym etapie dostosowuje układ wyposażenia do kierowcy. Drzwi przednie i tylne równocześnie ulegają otwarciu, zaś fotel kierowcy obraca się o 90 stopni – wystarczy na nim usiąść, by zostać ,,wciągniętym” do wnętrza samochodu. To tylko niektóre z rozwiązań zastosowanych w tym dość futurystycznym modelu. Bez względu na to, czy Lancia Dialogos wejdzie na rynek, jedno jest pewne – przyszłość należy do ergonomii.
Wasze ostatnie komentarze