Złapałam gumę w samochodzie – co robić?

Na drodze może nam się przytrafić wiele różnego rodzaju usterek – tych mniejszych i tych większych. Do jednych z takich mniej poważnych awarii, które na drodze zdarzają się stosunkowo często i niestety w wielu przypadkach nie mamy na nie wpływu, jest awaria w obrębie opon, czyli tzw. złapanie gumy.

Zestaw naprawczy do wymiany opony

Każdy kierowca powinien wiedzieć, jak zachować się w przypadku “złapania gumy”. Click To Tweet Jeżeli nie chcemy dodatkowo ponosić kosztów za powrót na lawecie do domu, kierowcy, którzy wybierają się w dłuższą trasę, obowiązkowo muszą być wyposażeni w tzw. zestaw naprawczy. W skład takiego zestawu wchodzi oczywiście podnośnik, kołki zabezpieczające samochód, klucz do kół i koło zapasowe.

Jak prawidłowo wymienić oponę?

Kiedy koło zmienianie jest na trasie, samochód powinien znajdować się na poboczu drogi, mieć włączone światła awaryjne, a także kierowca musi pamiętać o umieszczeniu trójkąta ostrzegawczego w odległości:

  • 100 m za pojazdem na autostradzie lub drodze ekspresowej,
  • 30 do 50 m poza obszarem zabudowanym,
  • kilka metrów za pojazdem na obszarze zabudowanym.

W następnej kolejności trzeba zadbać o to, aby wszystkie koła zostały odpowiednio zabezpieczone tak, aby samochód nie mógł się poruszać. Gdy samochód zostanie zabezpieczony, kierowca powinien poluzować wszystkie śruby, które zabezpieczają uszkodzone koło. Tutaj niezbędny okaże się klucz do kół. Niektórzy kierowcy, aby ułatwić sobie ich odkręcenie, używają specjalnych rurek, przedłużających długość klucza.

Kolejnym etapem będzie podniesie samochodu przy poluzowanych śrubach. W momencie, gdy samochód jest już podniesiony, kierowca powinien śruby odkręcić do końca tak, aby była możliwość zdjęcia uszkodzonego koła. W miejsce uszkodzonego koła należy umieścić nowe, a śruby przykręcić po przekątnej. Dopiero teraz można przywrócić samochód do normalnej wysokości i jeszcze mocniej dokręcić śruby.

Rodzaje kół zapasowych

Istnieją dwa rodzaje kół zapasowych. Jednym z nich jest tzw. koło zapasowe dojazdowe, które jest dużo mniejsze od tradycyjnego. Na takim kole można jechać do 80 km na godzinę. Jest to lekka opona o płytkim bieżniku, która – jak sama nazwa wskazuje – służy jedynie do dojazdu, więc nie jest wskazane, by długo na niej jeździć. Drugim rozwiązaniem jest pełnowymiarowa opona zapasowa o budowie identycznej jak pozostałe. Taka opona wymaga jednak sporo miejsca na przechowywanie.

Holowanie

Jeżeli brakuje nam lewarka czy klucza, zawsze możemy próbować zatrzymać jakiegoś kierowcę – być może on będzie w stanie nam pomóc w potrzebie. Jeśli natomiast brakuje nam koła zapasowego, w zasadzie jedynym rozwiązaniem będzie wezwanie lawety. Wezwanie pomocy drogowej oznacza, że po chwili przyjdzie do nas laweta, która zabierze nas razem z pojazdem pod wskazany adres. Oczywiście taka usługa jest odpłatna. Ceny transportu samochodu na lawecie są uzależnione od rodzaju firmy, trasy (ilość km), rodzaju, wagi i wielkości przewożonego samochodu. Chyba że mamy wykupione ubezpieczenie z opcją assistance – w takim wypadku wystarczy zadzwonić do ubezpieczyciela, poinformować o zdarzeniu, a w jego obowiązku będzie przesłanie nam pomocy za darmo.

zlapana guma w samochodzie 2

Zalety i wady samodzielnej wymiany opony

Gdy tylko posiadamy wszelkie niezbędne urządzenia do wymiany koła, czynnością tą powinniśmy zająć się samodzielnie. Zaletą samodzielnej wymiany kół bez wątpienia jest brak jakichkolwiek kosztów. Wadą z kolei to, że oprócz oczywiście braku narzędzi, niektórzy kierowcy nie mają odpowiednich umiejętności, przez co osoba wymieniająca koło może nie wyważyć opony, co spowoduje szybsze ścieranie się, zużycie, a nawet drgania na kierownicy.

Koszt wymiany opony w warsztacie samochodowym

Koszt wymiany opony w warsztacie samochodowym uzależniony jest od rodzaju warsztatu samochodowego i lokalizacji. Teoretycznie najdroższej jest w większych miastach, najtaniej – w mniejszych miejscowościach. Koszt przełożenia ogumienia waha się od 80 do 150 zł. Wszystko zależy od tego, cz opony są zakładane na obręcze stalowe czy aluminiowe. Wpływ na cenę ma również wielkość samej opony oraz to, czy auto posiada elektroniczne czujniki ruchu.

Zapisz się do naszego newslettera

Oceń artykuł
[Liczba głosów: 1 Średnia: 3]

Autor: zaKasią

Udostępnij ten post na

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Fakty i mity o kobiecie za kierownicą

,,Uwaga, baba za kierownicą!” - tego typu zawołania wciąż dają się słyszeć na polskich drogach. Panowie są przekonani o tym,...

Zamknij